Fenomen.

Jag vet inte hur det ser ut på andra bussar runt om i landet, men har i stockholm så finns det en liten trappa nedåt vid varje dörr. Längst ned vid varje trappa finns en slags sensor bestående av vad jag tror är en laserstråle och en mottagare på andra sidan. När den här strålen bryts, det vill säga när någon kliver ned på trappsteget, så skickas signaler att dörren ska öppnas. Detta kan endast ske när bussen är stillastående såklart!
Ganska praktiskt om man tänker efter, energisparande för att vara precis. De dörrar som inte behöver öppnas drar inte rörelseenergi i onödan och kall luft släpps inte in i onödan = mindre förbrukning av värmeenergi. 
Ändå är det alltid någon jävel som står och skriker på busschauffören "öppna dörren förfan", och oavsett hur unisont resten av passagerarna ropar i kör att personen ifråga ska "gå ner ett trappsteg" så slutar det med att bussen hinner åka vidare och personen inte kommer av förrän vid nästa hållplats muttrandes diverse könsord.

Jag vet inte om detta beror på att folk är korkade, att jag är överdrivet observant eller att dessa insatta lasersensorer och deras funktion är ett faktum som liksom passerat en stor del av allmänhetens kännedom.

Vi vill väl skona alla stackars busschaufförer från den ignoranta, odrägliga och otacksamma befolknings obefogade påhopp? Och vi vill ju inte heller att britta, 72, ska skrika sönder stämbanden i vrede. Och vi vill ju inte att jag ska bli på dåligt humör varje morgon då jag slås av hur korkade människor kan vara.
Så snälla, sprid informationen, för en ökad samhällstrevnad.
Yay.

Kommentarer
Postat av: anna

fan vad frustrerande! :O

2009-12-02 @ 22:27:48
URL: http://aaccz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0