MUSE!

Vem satt uppe från kl. 22 i torsdags kväll till kl. 06 i fredagsmorse för att skriva sin uppsats?
Men det blev en jävligt bra uppsats. 
Vem ska på Muse ikväll? Ikväll ska vem på Muse! På Muse ikväll vem ska...! eh...


Muse – The Resistance

...Jag!


Dagens ord;

Oidipuskomplex
"I modern psykologi, beskriver termen "oidipuskomplexet" sonens undermedvetna strävan efter att hitta en partner som har samma egenskaper som modern. (Den kvinnliga motsvarigheten kallas Elektrakomplex, infört av Carl Gustav Jung.) ...
Namnet kommer av den grekiska
myten om Oidipus som aningslöst dödar sin far Laïos och gifter sig med sin mor, Iokaste. ... Begreppet är dock inte helt accepterat inom den moderna psykologin."  - Wikipedia.se

maowen

Universum, explotioner, stjärnor och planeter. Jag hatar dig. Äckliga omogna kalla lilla insiktslösa horsol helt i brist på självironi.
KABLOW


Ur Parfymen av Patrick Süskind, sid 168;

En lång stund blev han sittande på det sätet, i andäktig ro, och andades in den rökelsemättade luften i djupa drag. Och åter for ett ljust småleende över hans ansikte: Vad eländigt den där Gud luktade ändå! Vad skrattretande illa gjord den doften var som den där Gud lät strömma utifrån sig. Inte ens äkta rökelsedoft var det som osade ur karen. Dåligt surrogat var det, förfalskat med lindträ och kanelpulver och salpeter. Gud luktade illa. Gud var en ynklig liten fis. Han var lurad, den där Gud, eller så var han själv en lurendrejare, precis som Grenouille - bara så mycket sämre!

C D F

Besökte utställningen "Kvinnor utan män" av Shirin Neshat på kulturhuset idag.
Jag älskade det suggestiva i filmatiseringarna men hade önskat mer av den klockrena symboliken och det experimentellt konstnärliga i framförandet av filmerna som tar sig form i "Mahdokt".


Kulturhusets - Kvinnor utan Män

Utställningen är baserad på en bok med samma namn. (Vilken både jag och I blev fruktansvärt sugna på att läsa)
Fyra kvinnor kämpar för individuell frihet i ett 1950-tals Iran där kvinnor förtrycks. Parallellt med detta kämpar landet även för sin frigörelse. Mer tänker jag inte berätta.
Jag tycker ni ska vara lite kulturella och ta reda på resten själva istället!
(Och tacka pappa staten för subventioneringen! PUSS)


Om jag fick välja ...


http://open.spotify.com/track/4BbXg5wQqVNPbVEGpjsVnv

Händelser som inträffar denna fagra afton, 10/10-09:

  • Amanda klipper sitt hår i frustration över sitt proletariska leverna och studerar konditionslära.
  • Adele entrar Amandas boning och i samband med hänförelse av musikalen Rent bedrivs ett näringsintag bestående av Amandas fantastiska kladdkaka varvat med pecannötglass.
  • Sverige möter Danmark i VM-Kval.


(Undra om danmarks flagga är röd på grund av att pölse redan var så inarbetat som nationalsymbol?)


proximA

Typ asbra grejer... alltså.

Bo Kaspers Orkester – Hon är så söt

http://www.chrisranes.com/


Jag(I)GårKnäpp.


Begravning fredag. Flytt lördag. Fest lördag. Fortsatt flytt söndag. Hetsplugg. Hetsät. Tvätt. Tvätt. Tvätt. Smutsig Smutsig tvätt. Reptid. Plugg. Plugg. Mollyplugg i gipsvägg. Rasar samman.

Oceaner av hopp som flytt.


Förmer.

Idag bokade jag min biljett till Paramores konsert den 30 november på fryshusets arena. Och de släppte ju sin nya skiva "Brand new eyes" här om dagarna. Det har ni väl inte glömt?
Paramore – brand new eyes


Jst dt

Www.myspace.com/amandabjrkegren
Jag är extremt priveligerad att få vara omgiven av människor som är så här begåvade, varje dag. Jag kan inte uttrycka min vördnad i ord.


AsAbäST


RSS 2.0