PhishFuck.

Folk som säger att pengar är problemet begår ett stort misstag.
Pengar är inte problemet, vi är.

Pengar är bara en naturlig utveckling som ger uttryck för människans girighet. Pengar har uppkommit därför att de ger upphov till en underlättad handel. Kapitalism hade naturligtvis fortfarande existerat även om marknaden fortfarande hade regerats av byteshandel. Visserligen är det svårare att bygga upp och lagra ett materialkapital på samma sätt som med ett ekonomiskt kapital, men själva fenomenet hade fortfarande förekommit därför att människan har en underliggande instinkt att samla. Själva samlandet är från början en mycket primitiv förmåga härrörandes ur en överlevnadsinstinkt vars syfte är att förbereda inför eventuella framtida problem, hinder och svårigheter.

Denna vilja till välmående och välgång är väl inte något svårförståeligt för någon, men när välgången övergår i överflöd och vår överdrivna konsumtion överbelastar jordens resurser och saker såsom kollektivt ägande faktiskt existerar förstår jag inte riktigt längre varför vi fortsätter att agera som vi gör. Att folk exempelvis går och köper böcker när det faktiskt finns bibliotek är i mina ögon helt jävla korkat rent utsagt, när man väl börjar tänka på det.

Vi är väl medvetna om att ett problem existerar. Pengar är inte problemet, vi, mänskligheten och vår dåliga självinsikt, är. Vi anser oss vara såpass högt utvecklade att vi praktiskt taget inte ens betraktar oss som djur längre, när sanningen är att våra mest primitiva och fundamentala instinkter är så djupt rotade att hela vår samhällsstruktur bygger på girighet.



Självklart finns det många andra faktorer som spelar in också. Tyckte bara att just denna var extra tänkvärd ...

Kommentarer
Postat av: .

Håller med till fullo, men att påpeka ett materiellt självförstörande kanske man även bör poängtera att det är saker man granskar som man själv inte gör. Varför lägger man ned pengar på dyra kläder när man kan gå på Myran och köpa allt för en tjuga? Varför äta lunch ute när man kan laga billig mat hemma och ta med i en låda? Själv skulle jag vilja se ett kollektivt sammhälle utan någon som helst tvekan. Däremot är det omöjligt att uppnå just det genom en ekonomisk synvinkel , för vi har redan trasslat in oss i kapitalismen. Där alla sektorer är ett skyddsnät för undvika en massiv arbetslöshet, finns inte så mycket att göra än att vara generös..

2009-06-11 @ 13:15:05
Postat av: Wraith

Svar: Who, jisses. Jag trodde nästan det var han ett tag, när det stod 'Gud'. Fast det hade inte ens varit logiskt, så det var säkerligen önsketänkande.



Jag antar att det gick bra. Det känns bra att åtminstone givit honom möjligheten att se.. jag vet inte vad jag hoppas på. Ett lyckligt slut, helt enkelt. Jag vet inte om jag någonsin kommer att få något mer av honom.. och vet inte om han är bra för mig.

Jag får vänta, som vanligt. Tack för tipsen ändå!

2009-06-11 @ 22:48:27
URL: http://wraith.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0